18/2

Jobb idag också förstås och även idag var det ganska bra mat ur en dietkokerskas synvinkel, även om det nu var fisk vi serverade - det är ju en ganska stor allergen.

 

Jag behövde iallafall bara tänka på att tillverka något att äta till fiskallergiker och en som inte tål fisksorten lax (man kan vara överkänslig mot en specifik sort), sedan gjorde jag en kall dillsås till "minus mjölk", fixade vegetariska biffar som vegetariskt alternativ och kokade potatis.

 

Förberedelser till i morgon gick fort, vi har pytt i panna då och eftersom vi lider av personalbrist så hade husmor beställt helt färdig sådan, som bara är att hälla upp på bleck. Det är inte så roligt vare sig att "laga" eller servera - hemgjord är ju så himmelens mycket godare, men, mina tjänster behövs på annat håll i köket under såna här omständigheter. Idag till exempel så har jag behövts varenda sekund i diskrummet, trots att de redan var två där inne.

 

Vi serverade hel laxsida och det gick åt som smör i solsken, vilket förstås var superkul!! Nackdelen var att det bara får plats en laxsida i ett bleck och ett bleck räckte till högst 15 personer - om ens -  så det blev ju en del grovdisk så att säga, vi har ju iallafall runt 550 portioner...(blir nästan 40 bleck och vi kan köra 8 åt gången i maskinen) Laxskinnet satt fast rejält i blecken dessutom, så en av oss har stått precis hela lunchen bara med att skura blecken så rena som möjligt.. Vi har en grovdiskmaskin som gör mycket av jobbet, men trots förtvätten av blecken var vi tvungna att köra en hel del av disken två gånger innan allt fiskskinn var väck!

 

Trots allt slit var det värt, för vi har fått väldigt mycket beröm för maten idag och det värmer förstås!

 

Efter jobbet åkte jag inte hem direkt utan till Tumba. Först passade jag på att tvätta min smutsiga bil för det var skapligt väder och bara en före mig i kö till tvättplatserna, sedan passade jag på att handla lite på Willy:s när jag hade vägarna förbi, några liter mjölk och kattsand var akut.

 

Hemma har jag inte gjort mer än att tvätta idag, skönt med lite slappande vid datorn, kollade på en clown till kaffet via kanal5 play bland annat och senare, innan sängen, blir det "veckans brott" i ettan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0